برچسب :: خودروی هیبرید

جای خالی برقی‌ها در صنعت خودروسازی ایران




تاریخچه تولید خودروهای برقی به سال 1898 بر می‌گردد که شرکت پورشه برای اولین بار اقدام به ساخت آن کرد اما تا دهه کنونی میلادی تولید این خودروها جدی گرفته نشد، تا زمانی که بحث اتمام منابع سوخت فسیلی و آلودگی کلان شهرها در دنیا مطرح شد. در دهه اخیر خودروسازان مطرح جهان تمایل بسیار زیادی به تولید خودروهای برقی پیدا کردند و بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، در حال حاضر مبلغ 90 میلیارد دلار برای توسعه و ساخت خودروهای برقی سرمایه گذاری شده است. اما به نظر می‌رسد که ایران از موج جدید ساخت خودروهای برقی جا مانده و از طرفی دولت و شرکت‌ها هم تمایلی برای انتقال تکنولوژی و ساخت خودروهای برقی از خود نشان نمی‌دهند. همچنین طی سال های اخیر، هیچ اقدام مثبت قابل ملاحظه‌ای برای ساخت، انتقال و خرید زیر ساخت‌های زیر ساخت‌های لازم در کشور انجام نشده است. سوال اصلی اینجا است که چرا ایران مانند سایر کشورها در تکاپوی توسعه و ساخت خودروهای برقی نیست؟ و دیگر اینکه این عقب ماندگی از روند برقی سازی خودروها در دنیا چه تبعاتی در آینده برای کشور دارد؟ فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در همین رابطه به خبرنگار خودروکار می‌گوید: «دلیل اصلی عدم پیشرفت در زمینه خودروهای برقی، اقتصاد است. در حال حاضر کشورهایی در حال سرمایه گذاری و توسعه خودروهای برقی هستند که تولید ناخالص ملی و قدرت خرید آن‌ها دست کم چهار تا پنج برابر ایران است.» او ادامه می‌دهد: «این که بگوییم چرا سرمایه گذاری کشورهایی مانند آلمان و ژاپن بر روی خودروهای برقی بیشتر از ایران است، مانند این است که بپرسیم چرا وضعیت اقتصادی ایران مانند آن کشورها نیست؟ این امر ارتباط مستقیمی با اقتصاد کشورها دارد.» این کارشناس تاکید می‌کند: « ساخت خودروهای برقی اصولا بسیار پر هزینه است و بر خلاف تبلیغاتی که انجام می‌شود، دارای استهلاک بسیار زیادی هستند. برای مثال عمر باتری این خودروها محدود است و بین هر پنج تا هفت سال باید تعویض شوند.» یکی دیگر از عمده دلایل عدم سرمایه گذاری بر روی خودروهای برقی، داشتن منابع غنی سوخت فسیلی مانند بنزین و گاز است که باعث می‌شود که دولت و خودروسازان به سوی ساخت خودروهای برقی سوق پیدا نکنند. فربد زاوه در همین رابطه می‌گوید: «قیمت سوخت فسیلی در ایران به اندازه‌ای پایین است که استفاده از خودرو برقی برای مصرف کننده ایرانی صرفه جویی محسوب نمی‌شود و تقریبا با هزینه‌های خودرو بنزینی برابری می‌کند.» او همچنین به نقش دولت‌ها در سرمایه گذاری برای برقی‌ها اشاره کرد و می گوید: «یکی از حوزه‌هایی که جای خالی دولت در آن حس می‌شود، همین قسمت است. در سراسر جهان، دولت‌ها یکی از بزرگ ترین حمایت کنندگان تولید خودروهای برقی هستند و حتی در آزاد ترین اقتصادها، وام‌ های‌ بلاعوض به بخش خصوص و شرکت‌ها به منظور توسعه خودروهای برقی اختصاص می‌دهند. این در حالی است که در ایران دقیقا در همین بخش که دولت باید حضور داشته باشد، غایب است.» این کارشناس تاکید می‌کند: «بار سنگین راه اندازی زیرساخت‌های خودروهای برقی بر روی دوش بخش خصوصی است اما به دلیل ریسک بالای سرمایه گذاری بر این بخش، شاهد پیشرفت بسیار کندی در این زمینه هستیم.» فربد زاوه بر این باور است که تمامی این عوامل موجب می‌شود تا بخش توسعه و ساخت خودروهای برقی در ایران ناتوان بماند، و همچنین رشد کم و بازار نامناسبی داشته باشد. او در رابطه با تبعات عدم توجه به این بخش می‌گوید: «این امر شاید در کوتاه مدت تاثیری نداشته باشد اما در بلند مدت موجب می‌شود تا شانس کم کردن فاصله خود با سایر کشورهای جهان و همچنین فرصت استفاده کردن از این تکنولوژی‌های جدید را مانند بسیاری از فرصت‌های دیگر از دست بدهیم.» زاوه باور دارد که اصرار بر انجام تمامی فعالیت‌ها به وسیله دو شرکت اصلی خودروسازی ایران، موجب کند شدن روند پیشرفت خودروسازی در ایران است. به نظر می‌رسد که توسعه و پیشرفت زیرساخت‌های خودروهای برقی و همچنین تولید این خودروها نیاز به تغییرات اساسی از جمله تغییرات اقتصادی و تکنولوژیکی دارد. با این روند کند، به نظر نمی‌رسد که طی چندین سال و دهه پیش رو، ایران بتواند فاصله خود را با سایر خودروسازان جهان کم کند و به سوی تولید خودروهای برقی حرکت کند.

[1397/02/27 9:00]

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید




واژه هیبرید(هایبرید یا دورگه) به معنی اختلاط دو نژاد با یکدیگر است؛ این لغت به طرزی کاملا مناسب، ویژگی دو گونه از خودروهای امروزی یعنی مدل‎های هیبرید و پلاگین هیبرید را بازگو می‌نماید.

[1399/02/13 13:00]

ارزان ترین خودروی هیبریدی در ایران کدام است؟




همانطور که در بازار خودروهای ایران مشاهده کرده اید اخیرا بسیاری از خودروهای خارجی هم نسخه ی بنزین سوز دارند و هم نسخه ی هیبریدی که بسیاری از افراد هنوز از خودروهای بنزین سوز استفاده می کنند زیرا این خودروها هم اکنون در ایران با قیمت نسبتا بالایی عرضه می شوند که هر کسی قدرت خرید آن ها را ندارد و به همین دلیل یا باید قیمت این خودروها کاهش یابد یا اینکه به همین منوال افرادی که قدرت خرید خودروهای گران قیمت را دارند، از آن ها استفاده نمایند. امروز در این بخش قصد داریم ارزانترین خودروی هیبریدی در ایران را برای شما معرفی نماییم.

[1396/11/23 11:00]

خودروهای فراتر از زمان




در هر برهه تاریخی، وسایلی اختراع می‌شوند که شاید در آن زمان بسیار عجیب و غیرقابل استفاده به نظر برسند؛ اما با گذشت زمان، همان اختراعات عجیب و شاید مسخره، به یکی از پرکاربردترین تکنولوژی‌ها و وسایل تبدیل می‌شوند. این موضوع در خصوص صنعت رو به رشد خودروسازی نیز، صادق است.

[1394/02/26 19:00]

خودروهای هیبریدی (Hybrid Cars) (ویدئو)




امروزه خودروهای هیبریدی با داشتن یک موتور الکتریکی علاوه بر موتور بنزینی یا دیزلی، آمده‎اند تا با آلودگی هوا مبارزه کنند. در این مقاله مشخصات و عملکرد بخش‎های مختلف این خودروها به اختصار مورد بررسی قرار گرفته است.

[1392/12/12 18:00]